29 Sept 2013 om 10:40
Brandweer Hollands Midden lanceert confronterende beeldcampagne bij start Brandpreventieweken 2013
Met een officiële handeling zijn zaterdag 28 september de Nationale Brandpreventieweken in Hollands Midden van start gegaan. Op deze dag hebben de vier (loco) burgemeesters van de gemeenten Hillegom, Leiden, Alphen aan den Rijn en Schoonhoven een door Brandweer Hollands Midden ontwikkelde beeldcampagne, gepresenteerd. Met deze beeldcampagne beoogt de brandweer risicobewustzijn te creëren bij verschillende doelgroepen.
Nationale Brandpreventieweken 2013
De Nationale Brandpreventieweken vinden dit jaar plaats van 1 t/m 31 oktober. De landelijke campagne van de Nationale Brandpreventieweken 2013 richt zich met de slogan 'Wat doe JIJ bij brand?’ op het brandveiligheidbewustzijn van burgers. De focus van de campagne ligt op senioren. Uit onderzoek blijkt dat zij veel extra risico lopen bij brand; 65-plussers blijven langer thuis wonen en geven zelf aan met verschillende lichte tot grote beperkingen te kampen. De campagne wijst hen op hun eigen verantwoordelijkheid om brandveilig te wonen en biedt hiervoor tips en een checklist.
Campagne Brandweer Hollands Midden
Tijdens de Nationale Brandpreventieweken haakt Brandweer Hollands Midden in op de landelijke campagne door het geven van algemene voorlichting. Als aanvulling hierop levert Brandweer Hollands Midden een campagne met maatwerk voor de inwoners van Hollands Midden. In de op deze doelgroep gerichte campagne wordt aandacht besteed aan het voorlichten van de bevolking in Hollands Midden. Minstens zo belangrijk hierbij is het creëren van risicobewustzijn en het aanzetten tot denken over brandveiligheid in de eigen thuissituatie.
Vier doelgroepen
De campagne van Brandweer Hollands Midden is gericht op de volgende vier doelgroepen binnen Hollands Midden:
- Senioren (specifiek gericht op zelfredzame ouderen die nog vitaal zijn en nog geen hulp nodig hebben van thuishulp/zorg).
- Studenten (gericht op brandveiligheid in studentenhuizen).
- Algemeen publiek (gericht op het ophangen en behouden van een werkende rookmelder).
- Ouders van kinderen (gericht op een werkende rookmelder en voorkomen van brandonveilige situaties).
Soms zegt een foto meer dan duizend woorden
Brandweer Hollands Midden maakt tijdens de Brandpreventieweken gebruik van een eigen beeldcampagne. Tijdens de kick-off op 28 september hebben de vier (loco) burgemeesters op verschillende locaties en tijdstippen de beeldcampagne van Brandweer Hollands Midden gelanceerd. De beeldcampagne bestaat uit posters en uit sprekende, duidelijke en confronterende beelden, gericht op haar vier doelgroepen. Het lijkt erop dat de huidige posters en het beeldmateriaal niet het gewenste effect bereiken. Al jaren probeert de brandweer mensen te overtuigen dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen brandveiligheid. Toch lijkt deze boodschap met de huidige middelen niet het gewenste effect te sorteren. Een sprekend voorbeeld hiervan is dat het aantal woningen zonder een werkende rookmelder al jaren stagneert op 30%. Daarom heeft Brandweer Hollands Midden dit jaar het initiatief genomen om te komen met een sprekende, duidelijke en confronterende campagne, gericht op een specifieke doelgroep. Als inspiratie voor een nieuwe beeldcampagne is de “fire kills” campagne uit het Verenigd Koninkrijk gebruikt. De campagne heeft daar voor meer impact en een vergroot risicobewustzijn onder burgers gezorgd.
Doel van de beeldcampagne
De beeldcampagne beoogt een stap in risicobewustzijn op het gebied van brandveiligheid te creëren onder de bevolking in Hollands Midden. Door de beeldcampagne en de daaraan gekoppelde informatie worden mensen aangespoord om na te denken over hun eigen situatie en de daarbij behorende brandveiligheidsrisico’s. De beelden die gebruikt zijn, hebben een duidelijke boodschap en moeten tot de verbeelding spreken. De beelden zijn zodanig scherp dat ze confronterend zijn, zonder shockerend te zijn. Brandweer Hollands Midden hoopt dat deze beeldcampagne ervoor zorgt dat mensen erover gaan praten en gaan nadenken over brandveiligheid. De posters zetten mensen bewust of onbewust aan tot het nadenken over hun eigen brandveiligheid. De posters zijn dan ook bedoeld om mensen naar de website van Brandweer Hollands Midden te trekken, waar ze adviezen, oplossingen of te ondernemen acties kunnen vinden.
Layar en social media
De posters van de campagne zijn voorzien van een zogeheten layar waaraan een internetpagina wordt gekoppeld. Door met een applicatie op een smartphone of tablet over de poster/beeld te scannen wordt een layar geactiveerd. Via de layar wordt een video op een internetpagina gestart die extra informatie verschaft of een verdere verdieping over het onderwerp aanbiedt. De gemaakte inhoud hiervoor wordt ook verspreid via internet en bestaande social media, zodat ook mensen zonder de layar-applicatie of smartphone bereikt worden. De beelden worden via social media en lokale radio- en tv-zenders verspreid. Omdat de beelden scherp zijn en gemakkelijk te delen, is de verwachting dat een groot publiek bereikt wordt. Door het inzetten van social media voert Brandweer Hollands Midden een campagne met een groot bereik en tegen lage kosten.
NOORDWIJKERHOUT 2018-09-06 De brandweer werd vanmorgen om 04:35 opgeroepen voor een voertuigbrand aan de Duinsloot in Noordwijkerhout. Het bleek t..
VOORHOUT 2018-09-05 Hulpdiensten werden woensdag aan het einde van de middag naar de Mozartlaan gestuurd voor een benzineluc..
NOORDWIJK 2018-09-05 Brandweer van Noordwijk werd vanmorgen om 03:47 opgeroepen voor een buitenbrand aan de Boerenburgerweg in Noordwijk. Het ging..
KATWIJK 2018-09-04 Vanmiddag heeft er een ongeval plaats gevonden op de Tramstraat in Katwijk. Hierbij is een 79-jarige vrouw uit Katwijk aan haar..
NOORDWIJK 2018-09-04 Vanmorgen heeft de politie een hennepkwekerij ontdekt in een winkel aan de Hoofdstraat in Noordwijk. Er stonden zo drie..